اخبار-مقاله-موزیک و.....

ای دوست تا که هستم ندانی کیستم یک وقتی سراغم آیی که من نیستم

اخبار-مقاله-موزیک و.....

ای دوست تا که هستم ندانی کیستم یک وقتی سراغم آیی که من نیستم

اخبار جهان (بخش فارسی صدای آمریکا)

 

رهبر جمهوری اسلامی به دیپلمات های خود دستور داده است از حق ایران در دست یابی به تکتولوژی اتمی دفاع کنند. رسانه های جمهوری اسلامی به نقل از آیت اله خامنه ای می گویند هرگونه عقب نشینی دررویاروئی اتمی با غرب، به استقلال ایران صدمه خواهد زد. او این نظر را در حالی ابراز داشت که مذاکره کنندگان ایرانی و همتایان روس آنها روز دوشنبه بار دیگر برای برطرف ساختن بن بست در مسکو به گفت و گو نشستند. روسیه سعی دارد مانع از آن شود شورای امنیت تحریم هائی را علیه جمهوری اسلامی برقرار سازد. پنج عضو دائمی شورای امنیت که دارای قدرت وتو هستند، در این زمینه مذاکره کرده اند، و روز دوشنبه جلسه دیگری تشکیل دادند. روسیه و چین، به ایران توصیه کرده اند اختلاف را از طریق دیپلماسی حل کند. جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در پی دیداری با پنج عضو دائمی شورای امنیت گفت پیش نویس بیانیه ای که فرانسه و بریتانیا در باره برتامه اتمی ایران تهیه کرده اند بی درنگ در جلسه عمومی شورای امنیت مطرح خواهد شد. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در جاکارتا گفت یقین دارد که شورای امنیت پیام نیرومندی در مورد نیاز به رها کردن جاه طلبی های اتمی برای تهران خواهد فرستاد.

 

مقامات روسیه و ایران به گفت و گو در باره پیشنهاد روسیه برای برطرف ساختن رویاروئی ناشی از برنامه اتمی ایران با غرب ادامه می دهند. دو طرف تا کنون چند بار در این زمینه مذاکره کرده اند ، اما ظاهرا پیشرفتی به دست نیامده است. روسیه و چین، به ایران توصیه کرده اند اختلاف را از طریق دیپلماسی حل کند. جان بولتون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه در پی دیداری با پنج عضو دائمی شورای امنیت گفت پیش نویس بیانیه ای که فرانسه و بریتانیا در باره برتامه اتمی ایران تهیه کرده اند بی درنگ در جلسه عمومی شورای امنیت مطرح خواهد شد. کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در جاکارتا گفت یقین دارد که شورای امنیت پیام نیرومندی در مورد نیاز به رها کردن جاه طلبی های اتمی برای تهران خواهد فرستاد. انتظار می رود تمام ۱۵ عضو شورا امروز برای نگاهی دست اول به پیش نویس بیانیه جلسه ای تشکیل دهند.

 

پرزیدنت بوش با صدور حکمی، تحریم های مربوط به ممنوعیت معاملات شرکت های آمریکائی با ایران را تمدید کرد. حکم روز دوشنبه ریاست جمهوری آمریکا، تحریم هائی را که درسال ١٩٩٥ از سوی پرزیدنت بیل کلینتون رئیس جمهوری وقت آمریکا به مورد اجرا گذارده شد، به مدت یک سال دیگرتمدید کرد. این حکم که پرزیدنت بوش از سال ٢٠٠٣ تاکنون همه ساله آن را تمدید کرده است، بیشتر صادرات و واردات بین آمریکا و ایران، ازجمله معاملات مربوط به نفت خام ایران را ممنوع اعلام می کند. فردریک جونز سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید اظهار داشت این اقدامات و سیاست های تهران بوده است که منجربه ادامه تحریم ها شده است. آقای جونز افزود حمایت ازتروریسم، سابقه "وحشتناک" حقوق بشر و تعقیب برنامه دستیابی به سلاح های اتمی، ازجمله سیاست های ایران است. آمریکا از زمان اشغال سفارت آمریکا درتهران درسال ١٩٧٩ تاکنون، تحریم های گوناگونی را علیه ایران به مورد اجرا گذارده است.

 

جان بولتون سفیرآمریکا درسازمان ملل متحد می گوید خواه روسیه وچین موافق باشند یا نه، به زودی موضوع برنامه اتمی ایران دراجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد با شرکت کلیه اعضا مطرح خواهد شد. آقای بولتون این نظر را روزدوشنبه در پایان جلسه پنج عضودائمی شورای امنیت درباره طرح پیشنهادی بریتانیا وفرانسه ابرازداشت. منابع نزدیک به گفتگوها می گویند آمریکا، بریتانیا وفرانسه تلاش می کنند این طرح  که از ایران می خواهد در آغاز کردن گفتگوهای مربوط به برنامه غنی سازی اورانیوم پیشقدم شود را ازتصویب بگذرانند. درطرح مشترک بریتانیا وفرانسه پیشنهاد شده است که ایران درصورت عدم تبعیت، مشمول تحریم هائی واقع شود. انتظارمی رود تمامی ۱۵ عضوشورای امنیت درجلسه امروزخود، نخستین بررسی را نسبت به طرح بریتانیا وفرانسه به عمل آورند. درهمین حال سازمان های خبری روسیه گزارش دادند دورجدیدی ازگفتگوها درباره برنامه اتمی ایران ظرف همین هفته درمسکو آغاز خواهد شد.

 

چین و روسیه در متن پیش نویس بیانیه شورای امنیت سازمان مل متحد در باره برنامه اتمی ایران، همچنان با آمریکا، بریتانیا و فرانسه در تضاد هستند. هیات های پنج عضو دائمی شورای امنیت در نیویورک تشکیل جلسه داده اند، اما تا کنون نتوانسته اند اختلاف نظر های مربوط به پیش نویس پیشنهادی فرانسه و بریتانیا را بر طرف سازند. پیش نویس، ایران را به متوقف ساختن تمام فعالیت های غنی سازی فرا می خواند و همچنین می خواهد ظرف چند هفته چگونگی پیشرفت ایران در پاسخگوئی به پرسش های اصلی در باره بلند پروازی های اتمی آن، گزارش شود. سفیر چین روز سه شنبه گفت پکن می خواهد زمان بیشتری برای حل رویاروئی اتمی ایران به کوشش های دیپلماتیک داده شود. جان بولتون سفیر آمریکا گفت او می خواهد شورای امنیت هرچه سریعتر عمل کند.

پرزیدنت بوش از رهبران عراق خواست اختلافات خود را کنار بگذارند و یک دولت وحدت ملی جدید را تشکیل دهند. پرزیدنت بوش روز دوشنبه در نخستین سخنرانی از سلسله سخنرانی های خود در جهت کسب حمایت عمومی در قبال جنگ عراق،اظهارداشت بمب گذاری روز ٢٢ فوریه زیارتگاه شیعیان درعراق، می توانست منجربه یک جنگ داخلی شود. پرزیدنت بوش گفت عراق و نیروهای امنیتی تازه کار آن، همگی آزمون را پشت سرگذاشته اند و مردم عراق تمایل شدید خود را نشان داده اند که به سوی صلح حرکت خواهند کرد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین ایران را مستقیما به بمب گذاری های کنار جاده درعراق علیه نیروهای آمریکا مرتبط ساخت و گفت نیروهای ائتلاف مقادیری مواد منفجره نیرومند را کشف و ضبط کرده اند که آشکارا نشان می داد که درایران تولید شده است. سخنرانی های فعالانه جدید پرزیدنت بوش برای افکارعمومی هنگامی آغازمی شود که میزان نارضایتی عمومی ازنحوه برخورد وی با جنگ عراق درحال افزایش است. یک نظرسنجی جدید نشان می دهد که ازمیان هر پنج آمریکائی، تقریباً چهار نفر معتقدند که عراق به سوی یک جنگ داخلی پیش می رود.

 

پلیس عراق می گوید از روز دوشنبه بیش از ۸۰ جسد را در داخل و اطراف بغداد پیدا کرده است. ۲۹ جسد که در یک گور جمعی در یک محله شیعه نشین در شرق پایتخت کشف شد، از آن جمله است. ۱۵ جسد روز سه شنبه در داخل یک کامیون رها شده در نقطه دیگری از شهر پیدا شد. پلیس می گوید آنها ظاهرا خفه شده بودند. به گفته مقامات، اجساد ۴۰ تن دیگر نیز کشف شده است. این خونریزی - که دومین موج کشتارهای جمعی در سه هفته گذشته تلقی می شود – در پی یک سلسله بمب گذاری در روز یکشنبه در یک محله شیعه نشین بغداد، که حدود ۵۰ کشته و بیش از ۲۰۰ مجروح برجا گذاشت، روی می دهد. در این میان، رهبران سیاسی عراق برای رسیدن به توافق در مورد کسی که کابینه آینده را رهبری خواهد کرد به گفت و گو نشسته اند. اعراب سنی و کردها با انتخاب ابراهیم الجعفری نخست وزیر برای یک دوره دیگر مخالف هستند. پارلمان جلسه افتتاحیه خود را روز پنجشنبه تشکیل خواهد داد.

 

حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان از پاکستان خواسته است در جنگ با تروریسم بیشتر همکاری کند. کرزی روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترکی با استیفن هارپر نخست وزیر کانادا در کابل گفت افغانستان و پاکستان عناصر اصلی در جنگ با تروریسم هستند و افزود در صورت نبود همکاری صمیمانه، گسترده و منظمی بین آنها ، جهان امن نخواهد شد. رئیس جمهوری افغانستان این موضوع را یک روز پس از آن عنوان کرد که پاکستان به افغان های ساکن منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی دستور داد به کشور خود باز گردند یا با جریمه روبرو خواهند شد. مقامات آنها را به پناه دادن به ستیزه گران اسلامی مرتبط با طالبان و القاعده متهم می کنند. نیروهای امنیتی پاکستان از روز دوشنبه ۲۲ افغان را در وزیرستان شمالی دستگیر کرده اند. در این میان، روز سه شنبه پاکستان اعلام کرد بر تدابیر امنیتی در سفارت خود در کابل افزوده است.

 

کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا از اندونزی به خاطر کوشش برای نوسازی و همکاری در نبرد با تروریسم تقدیر کرده است. خانم رایس روز سه شنبه در جاکارتا در کنفرانس خبری مشترکی با " حسن ویراجودا" وزیر امور خارجه اندونزی، آن کشور را برای جهان اسلام نمونه ای از جامعه ای که می تواند بر شالوده شکیبائی و نوگرائی ساخته شود، توصیف کرد. او پیشتر اندونزی را به دلیل فشار آوردن بر برمه برای احترام به حقوق بشر ستود و گفت آمریکا نمی تواند سرکوب مردم برمه را نادیده بگیرد. وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با رئیس جمهوری اندونزی ملاقات کرد. انتظار می رفت مذاکرات آنها بر همکاری در جنگ با تروریسم متمرکز باشد.

هند می گوید برای ادامه کار دو نیروگاه اتمی خود ، از روسیه اورانیوم دریافت خواهد کرد. این اقدام پس از آن صورت می گیرد که آمریکا پس از بیش از ۳۰ سال تحویل اورانیوم را متوقف ساخت. روسیه عضو گروه کشورهای فروشنده مواد اتمی است و در شرایط عادی نمی تواند سوخت به کشورهائی مانند هند، که پیمان ممنوعیت گسترش سلاح های اتمی را امضا نکرده اند، تحویل دهد. اما مسکو بر اساس ماده ای که چنین فروشی را، اگر نیروگاه فاقد سوخت به یک خطر اتمی تبدیل شود اجازه می دهد، اورانیوم به هند خواهد فرستاد. سخنگوی وزارت امور خارجه هند می گوید روسیه موافقت کرده است سوخت مورد نیاز دو نیروگاه اتمی در تاراپور را تامین کند. او گفت کمبود سوخت بر ادامه عملیات نیروگاه ها در شرایط عادی اثر خواهد گذاشت.

هند می گوید موارد جدیدی از شیوع آنفلوآنزای مرغی در میان پرندگان در ایالت " ماهاراشترا" دیده شده است. اطلاعیه دولت که روز سه شنبه انتشار یافت حاکی است در آزمایش هائی که انجام گرفته، وجود ویروسH5 تائید شده است. اما هنوز معلوم نیست از نوع مرگبار H5N1 است یا نه. مقامات می گویند آنفلوآنرای مرغی بر چهار روستا در ناحیه "جالگائون" در شمال ماهاراشترا اثر گذاشته است. "جالگائون" فقط یک ناحیه با " ناندوربار" محلی که ماه پیش ویروس مرگبار در آن پیدا شد، فاصله دارد. تاکنون صدها هزار جوجه در شهر " ناواپور" و نواحی اطراف آن نابود شده اند، و هفته پیش مقامات گفتند آنها ویروس را در آنجا مهار کرده اند.

نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان می گویند صلحبانان یک مخزن بسیار بزرگ اسلحه در شمال کشور کشف کرده اند. نیروی بین المللی کمک امنیتی روز سه شنبه در اطلاعیه ای گفت ۸۰ تن ماده منفجره تی ان تی ، و ۲۵ هزار مین ضد نفر و ضد تانک از جمله سلاح ها بود. اطلاعیه حاکی است که مخزن اسلحه در سنگرهائی در شبرغان، مرکز ایالت " جوزجان" پیدا شد و بر اساس برنامه خلع سلاح گروه های مسلح غیر قانونی منهدم خواهد شد. هنوز روشن نیست که سلاح ها به چه گروهی تعلق داشت. در جریان سالها جنگ، گروه های متعدد شهر را در کنترل خود داشتند.

 

شورشیان مظنون طالبان در حمله ای به یک قرارگاه پلیس در ولایت قندهار در جنوب افغانستان، دست کم چهار پلیس را کشتند. مقامات محلی می گویند زدوخورد شامگاه دوشنبه روی داد، سه ساعت طول کشید و ستیزه گران پس از برجا گذاشتن پنج کشته گریختند. پیشتر، به گفته مقامات امنیتی، شورشیان مظنون طالبان روز سه شنبه در شبیخونی در شهرک پکتیا در مرز پاکستان، یک مقام دولت افغانستان را کشتند.

 

مان موهان سینگ نخست وزیر هند می گوید دهلی نو اجازه نخواهد داد حملات ستیزه جویان اسلامی مستقر در پاکستان به روند صلح با اسلام آباد صدمه بزند. اما او که روز سه شنبه در پارلمان سخن می گفت اظهار داشت کوشش برای صلح با دشمن قدیمی فقط زمانی موفق خواهد شد که پرویز مشرف رئیس جمهوری پاکستان به قول های خود برای مهار چریک های مخالف هند پای بند بماند. مان موهان سینگ گفت ادامه تحریکات تروریستها در اراده هند برای ساختن مناسباتی عادی با پاکستان، همسایه مهم آن، تاثیر نخواهد داشت.

 

یک گروه بین المللی طرفدار حقوق بشر از اوگاندا به دلیل آنچه آنرا سرکوب رسانه های مستقل می نامد انتقاد کرده است. سازمان نظارت بر حقوق بشر می گوید اخراج یک خبرنگار آزاد کانادائی جدید ترین نمونه کوشش های دولت اوگاندا برای مرعوب ساختن رسانه ها است. مقامات اوگاندا گفتند او تهدیدی برای امنیت ملی بود، اما توضیحی ندادند. سازمان نظارت بر حقوق بشر می گوید افزون بر این، مقامات امنیتی خبرنگارانی را که مطالبی در انتقاد از دولت منتشر کرده اند نیز دستگیر و متهم ساخته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد